Sunday 5 January 2014

TOKOH SILAT

SENI SILAT DAN KEBUDAYAAN
 2013/2014


TAJUK:TOKOH SILAT - Tuan Haji Anuar bin Haji Abd. Wahab


NAMA:NOR HAFIZA BINTI MUHAMAD
I/C:940710065440
NO MATRIKS:1130587
TARIKH: 16 OKTOBER 2013





NO


ELEMEN


BIL M/S


1
BIODATA
3
2
KELAYAKAN
4
3
PENCAPAIAN
5-6
4
SUMBANGAN
7-8
5
KEPIMPINAN
8-12
6
RUJUKAN
13
7
LAMPIRAN
14-16



BIODATA

  Tuan Haji Anuar bin Haji Abd. Wahab adalah salah seorang Guru Utama (Grand Master) dari Pertubuhan Seni Gayung Fatani Malaysia.
  Beliau dilahirkan 23 Disember 1945 di Bagan Tunjang, Sabak Bernam, Selangor dan menghadiri sekolah "Sekolah Melayu Sabak Bernam" di Selangor dan Sekolah "Sekolah Alam Shah di Kuala Lumpur pada tahun 1963.Telah dianugerahkan Pingat Ahli Mangku Negara dengan membawa gelaran/singkatan(A.M.N).Beliau juga dianugerahkan gelaran pendita oleh majalah senibela diri terkemuka Negara diatas segala jasa dan sumbangan beliau di dalam dunia persilatan.
  Pada tahun 1957, beliau belajar beberapa gaya seperti Silat Harimau Silat , Silat Cekak , Silat Sendeng , Silat Kuntau Betawi , dan Seni Silat Helang Sewah Kampung Hutan Melintang Kota di negeri Perak. Kecuali Silat Kuntau Cimande beliau belajar semua gaya ini dengan ahli keluarga yang berbeza.
  Pada tahun 1965, Tn. Hj. Anuar bin Haji Abdul Wahab melibatkan dirinya ke dalam kajian Silat Seni Gayung Fatani di Sabak Bernam, di negeriselangor
Tahun 1976 menandakan asas Pertubuhan Seni Gayung Fatani Malaysia (PSGFM) yang beliau menjadi presiden dan 
Guru Utama .
   Pada tahun 1983, melalui usaha Tn. Hj. Anuar bin Haji Abdul Wahab, parti yang dibuat PSGFM ahli pengasas Persekutuan Silat Kebangsaan Malaysia (Pesaka Persekutuan Silat Malaysia) dan memainkan peranan yang aktif dalam PERSILAT (Persekutuan Pencak Silat Antarabangsa , International Pencak Silat Persekutuan).
Tuan Haji Anuar Abd. Wahab telah membangunkan pengajaran baru Seni Gayung Fatani Malaysia, berasal dari sistem lama, iaitu akademik pertama yang diiktiraf oleh Kerajaan Malaysia dan diajar di sekolah-sekolah program. Beliau juga merupakan
pengasas Silat Olahraga (sukan dan bentuk kompetitif Silat).
  Tuan Haji Anuar meninggal dunia pada 10 Mac 2009 pada 18:10 waktu Malaysia, di Hospital Kajang, Selangor, Malaysia. Kematiannya adalah satu kejutan besar kepada masyarakat silat, tempatan dan antarabangsa. Sebelum kematiannya, beliau menyiapkan buku terakhir beliau, bertajuk "Silat" yang merupakan tahun dalam membuat itu. Pada masa ini, buku terakhir menjadi rujukan utama untuk Persatuan Seni Gayung Fatani dalam pelbagai aspek termasuk sejarah silat ini dan panduan untuk aktiviti kokurikulum.


KELAYAKAN

·         Pengajaran ETC Sijil / PLD [1965-1966] Pendidikan Fizikal / Seni
·         Diploma Pengajian Islam (1985) UKM BAHons (USM) 1982/MA (UKM) 1987
·         Kecekapan dalam Pendidikan Jasmani, Seni, Kesusasteraan
·          Mengambil kursus dalam Art (MPIK)
·         Dakwah Islam (JPM)
·         Grafik Animasi untuk Filem (IPTAT)
·         Pendidikan dadah
·         Beliau merupakan seorang guru bersara dalam bidang pendidikan jasmani, seni dan sastera, dan merupakan ahli kakitangan di Selangor KBSM Art Source



PENCAPAIAN
 Sejak tahun 1957 , beliau telah mengkaji beberapa gaya silat seperti Silat Harimau , Silat Cekak , Silat Sendeng , Silat Kuntau Betawi , dan Seni Silat Helang Sewah di Kampung Kota Hutan Melintang , Perak daripada ahli-ahli keluarganya kecuali Kuntau Cimande yang tidak diajar kepadanya oleh ahli-ahli keluarganya. Pada tahun 1965, Tn. Hj. Anuar bin Haji Abdul Wahab belajar Seni Silat Gayung Fatani di Sabak Bernam , Selangor. Tahun 1976 menandakan asas beliau mengenai Pertubuhan Seni Gayung Fatani Malaysia sebagai pengerusi dan Grandmaster . Pada tahun 1983, melalui usaha Tn. Hj. Anuar bin Abdul Wahab PSGFM menjadi ahli pengasas Persekutuan Silat Kebangsaan Malaysia ( Pesaka ).
·         Penglibatan dalam Pesaka
Menjadi Ahli Dewan Perguruan Persekutuan Silat Kebangsaan Malaysia ( Pesaka ) dan Ahli Dewan Perguruan Pesaka Selangor. Tn. Hj. Anuar bin Abdul Wahab ditubuhkan Silat Olahraga dengan mengadakan Negara dan Negeri Silat Olahraga Jurulatih dan kursus Juri Pengadil sejak 1984-2004 . Beliau juga mengasaskan Silat Seni dengan mengadakan Negara dan peringkat negeri Silat Seni Jurulatih dan kursus Juri Pengadil sejak 1995.He dirancang dan dilaksanakan dalam Kursus Muzik Silat Baku Malaysia ( dan merupakan Hakim untuk Pergendangan Silat ( Muzik Silat Baku Malaysia) di Kedah 2002-2004 ), kursus jurulatih dan Hakim Silat Seni sekolah - sekolah Malaysia yang merupakan satu kursus untuk jurulatih, pengadil dan juri di peringkat sekolah Malaysia di Maktab Teknik Kuala Lumpur. Beliau mengasaskan , meletakkan bersama-sama dan menyampaikan Kurikulum Seni Silat Malaysia sejak 2002 pada negara, negeri dan organisasi. Menjadi Pengerusi Teknikal World Silat Championships Kuala Lumpur 1987 dan Pengerusi Teknikal ke-14 Sukan SEA Kuala Lumpur.

·         Membangunkan Silat di Sekolah
Memegang jawatan sebagai Pengerusi Teknikal pertama Sekolah Menengah Kebangsaan Silat Championship Kuala Lumpur. Kursus-kursus yang diadakan bagi negeri dan peringkat kebangsaan hakim Silat Seni. Beliau juga mengadakan kelas silat di sekolah-sekolah rendah dan menengah di negeri-negeri di Malaysia dan terlibat dirinya dalam program silat sekolah. Orang-orang yang atlet sejak di sekolah dan telah dilatih sehingga mereka menjadi atlet negara telah menghasilkan pingat emas serta jurulatih peringkat kebangsaan dan antarabangsa. Beliau membangunkan Silat di peringkat sekolah dengan mewujudkan satu kurikulum bagi pelaksanaan yang jelas dan ringkas pendidikan silat di peringkat sekolah.



·         Membangunkan Silat pada Peringkat Antarabangsa
Beliau memegang jawatan sebagai setiausaha kepada penajaan pembentukan Persekutuan Silat Antarabangsa ( PERSILAT ) 1979 di Jakarta , Indonesia. Beliau juga telah memberi latihan kepada jurulatih silat dari beberapa negara seperti Austria , Switzerland , Perancis , Norway , Romania , Morocco dan Jerman untuk mengembangkan silat di negara-negara asal mereka. Juga dengan membantu dan mengadakan seminar dan bengkel di peringkat antarabangsa seperti di negara-negara seperti Perancis , Switzerland , Austria, Jerman dan Korea Utara. Beliau juga membentuk Wajib jurus untuk Persekutuan Silat Antarabangsa ( PERSILAT ) pada tahun 1996. Tn. Hj. Anuar bin Haji Abdul Wahab melatih pasukan kebangsaan Thailand dan Vietnam dan dibangunkan Majlis PERSILAT Silat Seni, Beladiri Silat dan Hakim Sukan .

·         Karya sastera
Silat Olahraga, "Kuala Lumpur, Dewan Bahasa dan Pustaka 1987"
Teknik DALAM Seni Silat Melayu, "Kuala Lumpur, Dewan Bahasa dan Pustaka"
Kurikulum Silat, Rancangan Pengajaran dan Peperiksaan Penilaian Silat bagi Kementerian Kebudayaan, Kesenian dan Warisan Malaysia dan Kementerian Pelajaran Malaysia dengan kerjasama Persekutuan Silat Malaysia (Pesaka).
"Silat" yang mengandungi perincian mengenai Rancangan Pengajaran Silat berdasarkan Seni Silat Kurikulum Malaysia untuk rujukan jurulatih silat dan atlet.






SUMBANGAN
 Tuan Haji Anuar Hj Abdul Wahab merupakan tokoh yang berjaya mengasaskan aliran perguruan ini menjadi satu pertubuhan yang disegani. Dengan pengetahuan dan pengalaman yang luas dalam perkembangan ilmu persilatan tanah air, beliau berjaya menyatupadukan golongan pendekar lama dan baru. Dengan kekuatan dan sokongan setiap pihak beliau berjaya meningkatkan taraf perguruan Seni Gayung Fatani Malaysia menjadi Anggota Badan Pendiri Persekutuan Silat Kebangsaan (PESAKA).

Kehadiran perguruan ini di tengah-tengah arus perkembangan baru seni silat Melayu, mencerminkan pelbagai keistimewaan yang tersendiri. Inilah di antara sebab perguruan ini mempunyai ramai penuntut di Malaysia dan beberapa buah negara lain di seluruh dunia. Setakat ini sumbangan perguruan ini untuk membangunkan dan mengembangkan seni Melayu yang sudah diyakini.

Sejak kewujudan aktiviti berupa pertandingan oleh PESAKA, perguruan ini telah merangkul kejayaan dan menhasilkan juara-juara emas sama ada di kejuaraan silat peringkat kebangsaan, Sukan SEA atau di kejuaraan peringkat antarabangsa. Di peringkat kebangsaan umpamanya, perguruan ini berjaya mempertahankan Piala Juara Silat Seni Keseluruhan. Maknanya Seni Gayung Fatani (SGF) merupakan perguruan yang mempunyai mutu dan pengalaman yang luas dalam bidang seni, beladiri dan olahraga. Sebagai satu contoh, pesilat Eropah dari perguruan ini juga berjaya merangkul juara Sedunia di Austria (1992). Perguruan ini juga melahirkan Wasit Juri, Pengadil Silat Seni, Jurulatih Silat Olahraga, Pegawai Teknik Kejuaraan dan Pakar Silat. Semua kejayaan tersebut ada hubungannya dengan pengamalan ilmu persilatan perguruan ini. Iaitu ilmu persilatan dari perguruan yang mempunyai akar tunjang yang kukuh sebagai satu ilmu. Namun begitu, peserta mereka mempunyai pendirian yang boleh dibanggakan dan dihormati iaitu menerima kemenangan dengan rendah diri dan menerima kekalahan dengan jiwa yang besar, demi mengeratkan tali persaudaraan dan semangat kesatriaan.

Sebagai sebuah aliran perguruan yang berjaya dan mempunyai pengalaman yang luas dalam ilmu persilatan Melayu, eloklah kejayaan ini sama-sama dapat dirasai atau diamalkan khususnya pada masyarakat pewaris seni silat Melayu, ‘sikit sama dicubit, banyak sama dilapah’. Kehadiran perguruan SGFM membuka gelanggang penurunan ilmu persilatan ini dalam program ‘Bersama Seni Gayung Fatani’ semata-mata berhasrat untuk mengkayakan ilmu budaya persilatan. Oleh itu, sekiranya terdapat mana-mana kesilapan keterlaluan terlebih dahulu dihulurkan jari sepuluh. Tiadalah sebarang niat untuk kepentingan memperbandingkan atau seumpamanya, segala huraian tersebut nanti adalah bertujuan kefahaman dan penjelasan ilmu.



KEPIMPINAN
Tn.Hj.Anuar Abd.Wahab AMN mula melibatkan diri dalam silat sejak tahun 1957. Pada tahun 1976 beliau diangkat secara rasmi sebagai Guru Utama PSGFM dengan persetujuan para Guru Tua yang mewakili kumpulan peringkat negeri, mereka ialah En.Embung Abdullah (Selangor), Tn.Hj.Imam Mansor Ismail (Perak), Tn,Hj,Mohamad Ali (Kedah) dan Tn.Hj.Ramli Syeikh Abd.Rahman (anak pengasas perguruan).
Kerjasama para Guru Tua menjadikan beliau mahir dalam selok belok rahsia perguruan ini dan akhirnya beliau berjaya membangun dan mengembangkan perguruan ini diperingkat Malaysia dan antarabangsa.
Beliau dilahirkan di Sabak Bernam, Selangor (23hb.12.1945). Mendapat pendidikan pertama di Sekolah Melayu Sabak Bernam, Sekolah Menengah Kebangsaan Sabak Bernam dan Sekolah Alam Shah Kuala Lumpur.
Memiliki pendidikan Diploma Pengajian Islam (UKM), Sarjana Muda Kepujian (USM) dan Sarjana (UKM). Beliau telah membawa beberapa kejayaan kepada PSGFM antaranya seperti,
a. Mengasaskan Pertubuhan Seni Gayung Fatani Malaysia (PSGFM) dan mendaftarkannya pada 19hb. September 1976. Perguruan ini dapat menyatukan pengamal silat dan para guru silat aliran Silat Melayu dari kumpulan Syeikh Abd.Rahman Tohir dan lain-lainnya yang dikenali sebagai silat pulut atau gayung pulut di bawah satu penguruan.
b. Beliau telah berjaya memertabatkan Silat Melayu atau tempatan setanding dengan perguruan pencak silat, seni beladiri dan seni mempertahankan diri yang datang dari luar.
Kejayaan ini adalah hasil dari meningkatkan kaedah pedidikan silat tradisi gelanggang bangsal kepada menggunakan Kurikulum silat yang telus dan setara yang mengekalkan keaslian Silat Melayu.
Di antara hasilnya adalah:
Juara keseluruhan dalam kejohanan Kejuaraan Silat Kebangsaan (1991, 1992, 1994 & 1995)
Juara dalam kategori Persembahan Kumpulan di 1st International Martial Arts Games (IMGC) di Pyongyang Korea Utara (September 2004)
Juara dalam kategori Persembahan Kumpulan di World Kung Fu Wusyu Championship Perugia Itali (13-15 Mei 2005)
Kejuaraan IMGC ini disertai oleh 40 negara daripada 14 jenis seni mempertahankan diri terbaik di dunia. Lantaran itu, PSGFM telah berkembang di beberapa negara seperti Perancis, Austria, Switzland, German, New Celdonean, Ireland, Norway, Thailand dan lain-lain.
c. Penglibatan beliau dalam Pesaka ialah membawa PSGFM menjadi ahli bertaraf anggota badan pendiri Pesaka Malaysia. Selaku Ahli Dewan Perguruan PESAKA beliau berupaya turun padang secara langsung menjalankan tugas memberikan kepakaran beliau dalam:
Kursus Jurulatih dan Wasit Juri Silat Olahraga (1984-2004)
Kursus Jurulatih dan Wasit Juru Silat Seni (1991-2003)
Mewujudkan Manual Jurulatih Silat Olahraga tahap I dan II
Melatih Pasukan Silat Olahraga dan Silat Seni peringkat antarabangsa
Menghasilkan Jurus Wajib di Persilat (1996)
Pengerusi Teknik kejuaraan Silat Sedunia, Kuala Lumpur (1987)
Pengerusi mewujudkan Muzik Silat Baku Malaysia (1991)
Pengerusi Senam Silat
Pengerusi, pengasas, penyusun dan penyampai Kurikulum Silat kepada 200 Guru Silat dari pelbagai aliran perguruan di Malaysia (2002-2005).
Ketelusan beliau dapat dilihat ketika memberikan ilmu, kemahiran dan pengamalan kepada peserta latihan, program, bengkel dan kursus silat.
d. Penglibatan di peringkat antarabangsa seperti persembahan silat dalam Sukan Sea 1979 di Jakarta, persembahan silat dan bengkel silat di Perancis, melatih pasukan Thailand dalam kejuaraan Silat Sedunia dan Sukan Sea, seminar dan bengkel silat di peringkat antarabangsa dan mengembangkan silat di beberapa buah negara di peringkat antarabangsa.
e. Penulisan – beliau telah menghasikan Buku Silat Olahraga 1987 dan Teknik Dalam Silat Melayu 1992 Kuala

2. Sejarah Pengilbatan Silat Anuar Abdul Wahab AMN
- Sejak 1957 mempelajari beberapa aliran perguruan   silat  seperti  Silat  Harimau , Silat Cekak, Silat Sendeng, SilatKuntau Betawi dan Seni Silat Melayu Helang Sewah / Silat Pulut di Kg.Kota Hutan Melintang, Perak, daripada ahli keluarga. Kecuali Kuntau Cemande daripada bukan keluarga.
- Pada 1965 mempelajari Seni Gayung Fatani dripada Embong bin Abdullah. di Sabak Bernam, Selangor.
- Pada 1976 menubuhkan Pertubuhan Seni Gayung Fatani Malaysia (PSGFM) diangkat sebagai Guru Utama.
- Pada 1983 membawa PSGFM menjadi ahli bertaraf badan pendiri Persekutuan Silat Kebangsaan Malaysia (PESAKA Malaysia).
3. Penglibatan dalam Pesaka
- Ahli Dewan Perguruan Persekutuan Silat Kebangsaan Malaysia (Pesaka)
- Ahli Dewan Perguruan Pesaka Negeri Selangor Darul Ehsan.
- Mengasaskan Silat Olahraga dengan memberi kursus Jurulatih dan Wasit Juri Silat Olahraga kebangsaan dan negeri sejak 1984 hingga 2004.
- Mengasaskan Silat Seni dengan memberi kursus Jurulatih dan Wasit Juri Silat Seni peringkat kebangsaan dan negeri sejak 1995.
- Merancang dan melaksanakan Kursus Musik Silat Baku Malaysia. Menjadi Hakim Pergendangan Silat (MzikSilat Baku Malaysia) di Kedah 2002-2004.
- Kursus Jurulatih dan Hakim Silat Seni Sekolah-sekolah Malaysia di Makhtab Teknik Kuala Lumpur.
- Mengasas, menyusun dan menyampai Kurikulum Seni Silat Malaysia sejak 4.4.2002 -2005) di peringkat kebangsaan, negeri dan pertubuhan.
- Pengerusi Teknik Kejuaraan Silat Sedunia Kuala Lumpur 1987.
- Pengerusi Teknik Silat Olehraga Sukan Sea 14 Kuala Lumpur.
4. Membangunkan Silat peringkat sekolah
- Pengerusi Teknik Kejuaraan Silat seni Sekolah-sekolah Menengah peringkat Kebangsaan pertama Kuala Lumpur.
- Memberi kursus pengadil Silat Seni peringkat kebangsaan dan negeri.
- Membuka kelas silat di sekolah rendah dan sekolah menengah di negeri-negeri di Malaysia dan melibatkan diri dalam program silat peringkat sekolah.
- Pelajar silat daripada bangku sekolah diberikan latihan sehingga menjadi atliit negara yang menghasilkan emas dan jurulatih peringkat negara dan antarabangsa.
- Pengasas dan penyusun Kurikulum Silat untuk pelaksanaan pendidikan silat di peringkat sekolah yang telus dan setara.
5. Membangun silat di peringkat antarabangsa
- Setiausaha penaja untuk penubuhan Persekutuan Pencak Silat Antarabangsa (Persilat) 1979 di Jakarta, Indonesia.
- Sejak 1986 memberi latihan kepada jurulatih silat daripada beberapa negara dunia untuk mengembangkansilat di negara masing-masing seperti Austria, Switzland, Norway, Perancis, Thailand German, Pulau New Caledonia, Sepanyol dan lain-lain.
- Mambantu dan mengadakan Seminar dan Bengkel di peringkat antarabangsa seperti Perancis, Austria, Switzland, Thaliland, Itali, German dan Korea Utara.
- Membina Jurus Wajib peringkat Persekutuan Pencak Silat Antarabangsa (Persilat) 1996.
- Melatih pasukan negara Thailand dan Vetnam
- Ahli Dewan Sesepuh Persekutuan Pencak Silat Antarabangsa (Persilat).
- Dewan Hakim/Sesepuh Silat Seni, Beladiri dan Olahraga Persilat.
- Melibatkan diri dalam persembahan 11 Seni Bela Diri terbaik dunia di 15 kota German 2004.
- Menjadi Juara Persembahan Berpasukan antara 12 Seni Beladiri Terbaik Dunia dalam International Martial Arts Games Commette (IMGC) anjuran International Taekwando Federation pertama 2004 di Piongyang, Korea Utara dan Juara Persembahan Berpasukan dalam IMGC 2005 anjuran Kungfu/Wushu di Perugia, Itali.
- Seminar/Bengkel Silat di Jakarta (PERSILAT) Dis. 2008.

RUJUKAN

No comments:

Post a Comment